ثبت برند

بعد از ثبت شرکت با توجه به نوع فعالیت خود ممکن است نیاز به ثبت برند (علامت تجاری) نیز داشته باشید؛ با گروه ثبت عدل‌بان می‌توانید برند خود را ثبت کنید.

ثبت برند تضمینی (نشان و علامت تجاری، لوگو)

برای ثبت برند (علامت تجاری) ابتدا بهتر است با یک کارشناس خبره تماس گرفته و از مشاوره ایشان برخوردار شوید. با این حال اگر برند شما توسط وکیل دادگستری متخصص امور ثبت شرکت‌ها انجام شود. مشکلات کمتری را در ثبت برند (عامت تجاری) خواهید داشت.


ثبت برند

جهت اخذ اطلاعات بیشتر در زمینه ثبت برند، ثبت علامت تجاری، ثبت شرکت با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

09129413828

طراحی لوگو

طراحی یک لوگی زیبا به برند شما شخصیت می‌بخشد!

برند زیبا با خودش اعتبار می‌آره

یا تثب لوگویی زیبا به کسبو کار خود اعتبار بیشتری بدهید.

مقالات ثبت برند

ثبت برند تضمینی

مزایای ثبت برند (علامت تجاری)

ثبت برند، ثبت نام یا عنوانی است که فرد تاجر تحت آن نام و علامت فعالیت تجاری انجام می‌دهد. اگر برند یا علامت تجاری مورد نظر شما طبق قانون ثبت شود، از برند شما نیز حمایت قانونی می‌شود. ثبت علامت تجاری در قانون در ماده ۵۷۶ قانون تجارت اختیاری است با این حال پس از ثبت برند توسط شما دیگر هیچ شخصی اعم از آنکه شخص حقوقی یا حقیقی باشد قادر نخواهد بود از برندی که شما ثبت کرده‌اید استفاده کند.

همچنین برند و علامت تجاری را نیز می‌توان به دیگری انتقال داد و اگر برند (علامت تجاری) شما ثبت شده باشد، بعد از ثبت علامت تجاری به وراث شما نیز به ارث می‌رسد. همینطور لازم به ذکر است که مدت اعتبار علامت تجاری ۱۰ سال است که برای مشخص کردن و معرفی کالا و محصولات به کار می‌رود. برند می‌تواند شامل نقش یا تصویر، رقم یا حرف یا عبارت یا مهر و ... شود و امتیازی است برای تشخیص کالایی از کالای دیگر. گفتنی است در سامانه وکیل عدل‌بان برند شما توسط وکیل دادگستری مجرب ثبت خواهد شد. برای اخذ مشاوره حقوقی در زمینه ثبت شرکت یا برند با ما تماس بگیرید.

خدمات ثبت برند

یک برند (علامت تجاری) خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

کوکاکولا

امروزه در دنیای تجارت برند  حرف اول را می‌زند، شاید اگر به فکر این هستید که کسب و کار خود را گسترش دهید باید دانید که دنیای امروز دنیای برند استدر واقع، امروز بیشتر از آنکه شرکت‌های بزرگ به دنبال فروش محصولات خود باشند، برندهای خود را به فروش می‌رسانند اگر بخواهیم این موضوع را با یک مثال برای شما تشریح کنیم باید به خودرو  و برندهای مطرح در این زمینه اشاره کنیمدو خودرو را به عنوان نمونه در نظر می‌گیریم که همه ویژگی‌ها و امکاناتشان همانند هم هستند با این حال مشتری تمایل به آن خودرو دارد که رغبت دارد بخرد، زیرا که برند آن خودرو مثلاً  "بنزاستپس می‌بینیم این برند است که باعث شده است آن خودرو توسط شخص خریداری شود چرا که برند "بنزاز برند های قدرتمند محسوب شده و مثلاً از برندی مانند  "رنوقدرتمندتر استپس در ناخودآگاه فرد این موضوع شکل گرفته است که اگر خودرویی را که خریداری می‌کند مثلاً از برند  «بنز» باشد، این خودرو باید خودروی بهتری و با امکانات و قدرت بیشتری باشد

تاثیر شگفت‌انگیز برند در فروش محصول

حال به مثال دیگری از این موضوع نگاه می‌کنیم تا بیشتر این موضوع را بررسی کنیمدر نوشیدنی‌های گازدار و نوشابه نیز این موضوع صادق است مثلاً همه ما با دو برند معروف و شمهور "کوکاکولاو "پپسی کولا مدت‌هاست که در ایران آشنا هستیماین دو برند خارجی در ایران تحت لیسانس تولید می‌شوند و به طور کلی نیز در فروش محصولات در جهان همواره در رقابت هستند که تا این‌جای بازی، این کوکاکولاست که در بازی رقابت بین برندها توانسته است از رقیبش یعنی  «پپسی کولا» موفق‌تر ظاهر شود

با  این وجود  برای اینکه تأثیر برند را فروش یک محصول و کالا بهتر درک کنیم به آزمایشی اشاره می‌کنیم که در آن ابتدا به اشخاص دو لیوان نوشابه ارائه شداین در حالی بود که  به افرادی که نوشابه‌ها برای نوشیدن عرضه شده بود مشخص نبود برند هر کدام از لیوان‌ها  چیست پس در یک لیوان پپسی و در لیوان دیگر کوکا ریخته شدوقتی که از افراد صرفاً بر اساس طعم و مزه نوشیدنی‌ها بدون در نظر گرفتن این موضوع که لیوانها مربوط به کدام برند هستند نظرشان را اعلام کردند؛ اکثر افراد  پپسی  را کوکا ترجیح داده بودند .

بعد از آنکه دو لیوان نوشابه دیگر به آنها داده شد، این بار روی هر یک از لیوان‌ها نوشته شده بود که از کدام برند هستند؛ این بار ولی نتیجه کاملاً متفاوت بود و اکثر آنان طعم و مزه کوکا را بر پپسی ترجیح دادند و گفتند که کوکاکولا بهتر بوده است .

این آزمایش مجدداً با گروه‌های مختلفی تکرار شده است و جالب است که همواره در زمانی که مشخص نبوده است برند هریک چیست، نتیجه به دست آمده با زمانی که می‌دانستند برند هریک چیست تفاوت داشت حال سؤالی که ممکن است پیش آید این است که چرا اکثر ما تا این حد به برند ارجحیت می‌دهیم؟ چون کوکاکولا برند قوی تری از پپسی کولاست و این قدرت برند، حتی واقعیت فیزیولوژیکی به نام درک طعم و مزه را نیز ممکن است تحت الشعاع قرار دهد.

فلذا اگر شخصی قصد دارد کسب‌وکاری را آغاز کند و محصولی اعم از کالا یا خدمات در بازار عرضه کند و با وجود اینکه می‌دانیم در دنیایی پر از رقابت مانند دنیای امروز زندگی می‌کنیم برای اینکه به حیات خود ادامه دهیم، چاره ای جز ثبت برند یا  ثبت علامت تجاری نداریمو اگر نه در رقابت نفیگیری که در قرن جدید ایجاد شده است، محکوم به فنا خواهیم بود حتی اگر از نظر کیفی، نیز حرف‌هایی هم برای گفتن داشته باشیم .

برند چیست؟

ابتدا  کلمه برند را بررسی می‌کنیمریشه کلمه برند که در ایران با نام علامت تجاری و برخی اوقات نمانام یا حتی نشان جاری شناخته می‌شود به سرزمین‌های اسکاندیناوی قدیمی مرتبط است در آن زمان در این کشورها کشاورزان برای شناسایی گاوهای خود، یک مُهر فلزی و گداخته را بر پوست شان علامت می‌گذاشتند که در آن زمان به این نشان، "برند " «BRAND» گفته می‌شد، اگر بخواهیم خلاصه‌تر بگوییم کار برند ایجاد "تمایزبود .

در دنیای امروز هم عمده دلیلی که برای ثب برند وجود دارد نیز همان ایجاد تمایز  در بین رقبا برای خود است با این حال نه صرفاً برای تمیز دادن کفش «نایکی»  از«آدادیس» یا«بیسکوییت گرجی»  از«مینو». بلکه برند «علامت تجاری»  علاوه بر اینکه باعث ایجاد تفکیک محصولات از یکدیگر می‌شود، بلکه حامل یک «حس» نیز برای مشتریان هست برای اینکه این موضوع بیشتر برایتان جا بی‌افتد برندهایی را در نظر بگیرید و در ذهنتان دیدگاهی که نسبت به آنان دارید بیشتر بررسی کنید، برندهایی مانند برند مرسدس بنز، پیکان، گوشی آیفون، گوشی سامسونگ، هواپیمایی قشم ایر، هواپیمایی ترکیش، بغداد، توکیو، حسن روحانی، علی دایی و  ... وقتی دارید به موارد مذکور فکر می‌کنید در می‌یابید که با فکر کردن به هر یک از این برندها حس متفاوتی به شما دست دادپس برند را می‌توان همین حسی دانست که درباره یک کالا، خدمت، شهر، شخص و  ... در شما ایجاد می‌شودپس برند، نه تنها یک نام خالی نیست و نمی‌توان آن را تنها یک لوگو  که توسط طراح  لوگو طراحی شده است و نه هیچ چیز دیگربرند حسی است که درباره یک پدیده  (اعم از کالا و خدمات و اشخاص و ...) به وجود می‌آید و استمرار دارداین موضوع به صورتی است که حتی ممکن است فردی خود را برند کرده باشد مثلاً برند هاشمی رفسنجانی یا برند افراد مشهور و سلبریتی‌ها.

برند باید حس خوبی منتقل کند

به طور قطع یک حس اعم از اینکه خوب باشد یا بد یا قوی باشد یا ضعیف خود به خود ایجاد نشده استدر ابتدا  مردم کفش "اسکیچرز را در بازار مشاهده می‌کنند و سپس به هر دلیلی که ممکن است برای خود داشته باشند، آن را انتخاب و برای خرید مناسب می‌دانند؛ وقتی تعداد زیادی از افراد وقتی این کفش‌ها را می‌خرند و می‌پوشند راه رفتن  "نرم و سبکرا در مدت زمانی معقول «تجربه»کنند، نام اسکیچرز با حس نرمی و سبکی همراه می‌شود بدون اینکه نیاز به تبلیغات زیاد هم وجود داشته باشد یا برندی دیگر یعنی BMW را در نظر بگیریم، این برند برای شما چه حسی ایجاد می‌کندبرای من که حس رانندگی اسپورت را القا می‌کند و  "ولووهمیشه در ذهن من با حس ایمنی همراه بودهشاید برای یک فرد عادی فرقی بین برندها وجود نداشته باشد و نام برند حسی که همراه برند غذایی خاصی وجود دارد را حتی برای شما برشمارد ولی همین که حس مثبتی نسبت به یک برند در او وجود دارد و رغبت به خرید از یک برند را تجربه کرده است، یک بُرد برای آن محصولی است که افراد معمولاً بدون دلیل خاصی نسبت به آن حس خوبی دارد .

حال اگر بخواهیم خلاصه‌ای از مطلب را عنوان کنیم و از مطلب نتیجه‌ای بگیریم، برند تنها یک علامت تجاری نیست که باید توسط وکیل ثبت شودبلکه در مخاطب حسی را ایجاد می‌کند که حس  مثبت و یا منفی است اگر لوگویی که برای علامت تجاری خود ثبت می‌کنید، حس خوبی را به مخاطب القاء کند، نقش مهمی در بهبود کسب‌وکار شما خواهد داشتقبل از اینکه برند خود را ثبت کنید بهتر است بدانید که برند آیا قبلاً ثبت شده است برای این کار از طریق  استعلام نام برند در سایت می‌توانید با جستجو در علایم تجاری متوجه شوید که برند برای ثبت لوگو قبلاً قبت شده یا نه همچنین باید طراحی لوگو برای شما کیفیت خوبی داشته باشد و صرفاً یک لوگو با نام برند شما نباشددرس اول در برندینگ این است که:

۱برند خوب برندی است که بین محصول خود و رقبا، تمایز ایجاد کند.

۲بعد از ثبت علامت تجاری، برای بهبود وجهه برند خود بکوشید و در تلاش باشید تجربه مثبتی در مشتری ایجاد شود

۳همواره سعی کنید تا حس مشتری نسبت به خود و محصول شما بهبود یابد.

مدارک ثبت علامت تجاری (برند)


مدارک لازم جهت تقاضای ثبت علامت تجاری به شرح زیر است که در هنگام مراجعه برای ثبت برند ( علامت تجاری) در صورت لزوم آنها را به وکیل دادگستری جهت ثبت برند شما ارائه دهید. همچنین به دلیل آنکه وکیل از طریق وکالتنامه وکالتا اقدام به ارسال اطهارنامه ثبت برند می‌کند امضای وکالتنامه نیز الزامی است.

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند (علامت تجاری)

۱- اظهارنامه علامت

۲- مدارك مثبت هويت متقاضي شامل کوارد زیر برای اشخاص حقیقی و حقوقی

الف) اشخاص حقیقی: کپی شناسنامه و کپی کارت ملی

ب) اشخاص حقوقی: آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء

۳-درصورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی (وکیل، دارنده یا دارندگان حق امضا برای اشخاص حقوقی و ...) وکالتنامه وکیل باید ضمیمه شود.

۴- ده نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر از علامت درخواستی حداکثر درابعاد ده در ده سانتی متر

۵- درصورت سه بعدی بودن بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دوبعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و درمجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.

۶- ارائه مدارک مبنی بر فعالیت در رشته مربوط و مجوزهای لازم

۷- اگر متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج ازکشور از مزیت‌های حق تقدم (حداکثر شش ماه) استفاده کنند باید مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر در مدت پانزده روز از آن تاریخ ارائه کنند.

۸- نسخه ای ازضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار

نکته:
لازم به ذکر است بعد از مدت ده سال باید علامت با رعایت ماده‌های 126، 127، 128 و بندها و تبصره‌های موجود و ماده 131 و تبصره مربوطه ماده 132 و ماده 133 و بندها و تبصره‌های موجود ماده 134 و بندهای آن و ماده 135 و 137 تمدید شود.

سوال خود را در زمینه ثبت شرکت مطرح کنید

در زیر عنوان سوال خود را در زمینه ثبت شرکت‌ها و طراحی سایت بنویسید و سپس بر روی دکمه زیر کلیک کنید تا سوال شما توسط وکیل دادگستری متخصص امور ثبت شرکت‌ها پاسخ داده شود.

عدل‌بان
عدل‌بان